Školstvo dolu hlavou

Autor: Stefan Jany | 16.4.2017 o 9:41 | (upravené 20.4.2017 o 9:57) Karma článku: 3,04 | Prečítané:  512x

Je tu nový materiál "Učiace sa Slovensko (USS)", učitelia stojíme na rázcestí , či len na hlave ? Kto vie.   

Milí kolegovia,

opakovane som sa snažil na rôznych sociálnych sieťach predstaviť Vám svoj model riadenia a správy regionálneho školstva, bezúspešne. Možno to nestojí za reč a možno sa to k Vám len nedostalo. Skúsim blog, robím to prvý krát, tak prosím o trošku tolerancie.

Iste mi dáte za pravdu, že celý systém štátnej správy vymýšľajú politici s výnimkou 1989 - 1993. Vtedy sme to boli my, učitelia a naše Učiteľské fórum, ktoré prišlo a presadilo myšlienku školských správ a ja som presvedčený, že ak si chcete riadiť svoje veci sami, tak nič lepšie nevymyslíte. Keď už nejakú ozajstnú zmenu, tak sa treba zdvihnúť a z tohto systému jednoducho odísť. Vplyv obcí a miest na Váš zdraví vývoj neprospieva.

Ako si to predstavujem a aké by z toho pre Vás vyplynuli výhody ?

1. Slovensko by malo cca 40 školských správ (ŠS). Výhoda ? Samostatnosť učiteľov pri rozhodovaní, čo vedie k aktivizácii, sebadôvere, výsledkom a akceptácii verejnosti. 

2. Tých 40 riaditeľov školských správ by bolo volených v priamej voľbe učiteľmi. Výhoda ? Sami si zvolíte svojho riaditeľa, sami si nesiete zodpovednosť. Bol by to reprezentatívny orgán, ktorý by Vás zastupoval smerom k politikom aj verejnosti. Okrem toho oni  môžu v pracovnom čase vymýšľať reformy, aby sa Vám lepšie učilo, Vy nemusíte, ale keď niečo dajú na stôl, viete posúdiť, či je to dobré alebo nie, nie ? 40 je dôležité číslo, poznáme to zo školy, je to hraničný počet členov nejakého tímu, ktorí sú ešte ochotní sa počúvať a všeličo dohodnúť - aj dlhodobú koncepciu rozvoja školstva, aj pravidlá rozdeľovania finančných zdrojov medzi ŠS.

3. Riaditeľ školskej správy by menoval a odvolával riaditeľov škôl. Výhoda ? Nemáte dosť už všetkých tých neodvolateľných a nenahraditeľných, ktorí sú chránení starostami a rodinkárstvom prerastenými školskými radami ? Netreba hľadať manažérov z  iných nepedagogických oblastí, ako to navrhuje USS, veď učiteľ, čo zvládne 30 žiakov, zvládne aj 30 učiteľov. Výhoda ? Aktivizácia riaditeľov škôl, nezávislosť od miestnych "mafií". 

4. Kontrola moci. Aby som trošku prispel aj osobnými skúsenosťami, riaditeľa ŠS som robil a aby mi "nezachutila" veľmi moc, vymysleli sme s kamarátmi takú poistku. Riaditelia škôl sa pravidelne stretávali na poradách - v tom čase cca 40 riaditeľov ZŠ. Tak nás napadlo, čo keby sme ku nim umožnili každej škole vyslať jedného zástupcu učiteľov. Tak vznikli dve komory, komora riaditeľov a komora učiteľov škôl. Ako to fungovalo ? Učitelia striehli na riaditeľov, čo hovoria a naopak. Napr. bolo treba urobiť poriadok vo financiách a tak sme navrhli pravidlá delenia mzdových prostriedkov na školu a to 2/3 podľa počtu žiakova a 1/3 podľa počtu pedagógov danej školy. Potom sa hlasovalo a každá komora mala právo veta. Výhoda ? Zaviedli sme poriadok, ktorý schválila v ä č š i n a . Význam každého učiteľa išiel hore, bol spolutvorcom aj spolupáchateľom pravidiel. A poviem Vám pravdu, už sme mali na stoje aj návrh ktorejsi školy, že zrušíme tarifné triedy, ale nestihlo sa to odsúhlasiť, prví riaditelia boli dojedného všetci odvolaní! Rozdiely v odmeňovaní  o pár euro vyvolávajú v zborovni len zbytočné diskusie, tobôž si viete predstaviť ako sa cíti mladý dobrý učiteľ, plný  úspešných nápadov, ktorý dostáva na výplatu pravidelne  o  pár sto euro menej, ako jeho "vyhorený" kolega dôchodca!! Keby ste mali možnosť o tom rozhodovať, sami by ste prišli nato, že je to nemorálne.  

Snívam svoj sen,

máme v okrese uznávaného riaditeľa školskej správy, ktorý chodí na kontroly, napráva krivdy a "napomína" pohodlných riaditeľov. Záleží mu na tom, v akom prostredí učíme a podľa správania detí na chodbách hneď vie, aká klíma panuje na škole. Ja učím, mám v triede 30 žiakov (polovičku mi vozí školský autobus zo susednej dediny), mám úväzok 24 hodín, viac nechcem, mám 10 hodín na opravy a 6 na prípravy. Všetci na škole máme rovnaký plat po 1500 v hrubom, včítane riaditeľa, ktorý nám sľúbil odmeny po 1000 €, ak deti našej školy v medzinárodnom meraní Pisa obstoja lepšie, ako je priemer OECD. Radosť žiť!

Okrem toho cez prázdniny nám školská správa platí týždňový poznávací zájazd. Všetci sme sa prihlásili, veď je to v pracovnom čase. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.


Už ste čítali?