Školstvo dolu hlavou

Autor: Stefan Jany | 16.4.2017 o 9:41 | (upravené 20.4.2017 o 9:57) Karma článku: 3,03 | Prečítané:  546x

Je tu nový materiál "Učiace sa Slovensko (USS)", učitelia stojíme na rázcestí , či len na hlave ? Kto vie.   

Milí kolegovia,

opakovane som sa snažil na rôznych sociálnych sieťach predstaviť Vám svoj model riadenia a správy regionálneho školstva, bezúspešne. Možno to nestojí za reč a možno sa to k Vám len nedostalo. Skúsim blog, robím to prvý krát, tak prosím o trošku tolerancie.

Iste mi dáte za pravdu, že celý systém štátnej správy vymýšľajú politici s výnimkou 1989 - 1993. Vtedy sme to boli my, učitelia a naše Učiteľské fórum, ktoré prišlo a presadilo myšlienku školských správ a ja som presvedčený, že ak si chcete riadiť svoje veci sami, tak nič lepšie nevymyslíte. Keď už nejakú ozajstnú zmenu, tak sa treba zdvihnúť a z tohto systému jednoducho odísť. Vplyv obcí a miest na Váš zdraví vývoj neprospieva.

Ako si to predstavujem a aké by z toho pre Vás vyplynuli výhody ?

1. Slovensko by malo cca 40 školských správ (ŠS). Výhoda ? Samostatnosť učiteľov pri rozhodovaní, čo vedie k aktivizácii, sebadôvere, výsledkom a akceptácii verejnosti. 

2. Tých 40 riaditeľov školských správ by bolo volených v priamej voľbe učiteľmi. Výhoda ? Sami si zvolíte svojho riaditeľa, sami si nesiete zodpovednosť. Bol by to reprezentatívny orgán, ktorý by Vás zastupoval smerom k politikom aj verejnosti. Okrem toho oni  môžu v pracovnom čase vymýšľať reformy, aby sa Vám lepšie učilo, Vy nemusíte, ale keď niečo dajú na stôl, viete posúdiť, či je to dobré alebo nie, nie ? 40 je dôležité číslo, poznáme to zo školy, je to hraničný počet členov nejakého tímu, ktorí sú ešte ochotní sa počúvať a všeličo dohodnúť - aj dlhodobú koncepciu rozvoja školstva, aj pravidlá rozdeľovania finančných zdrojov medzi ŠS.

3. Riaditeľ školskej správy by menoval a odvolával riaditeľov škôl. Výhoda ? Nemáte dosť už všetkých tých neodvolateľných a nenahraditeľných, ktorí sú chránení starostami a rodinkárstvom prerastenými školskými radami ? Netreba hľadať manažérov z  iných nepedagogických oblastí, ako to navrhuje USS, veď učiteľ, čo zvládne 30 žiakov, zvládne aj 30 učiteľov. Výhoda ? Aktivizácia riaditeľov škôl, nezávislosť od miestnych "mafií". 

4. Kontrola moci. Aby som trošku prispel aj osobnými skúsenosťami, riaditeľa ŠS som robil a aby mi "nezachutila" veľmi moc, vymysleli sme s kamarátmi takú poistku. Riaditelia škôl sa pravidelne stretávali na poradách - v tom čase cca 40 riaditeľov ZŠ. Tak nás napadlo, čo keby sme ku nim umožnili každej škole vyslať jedného zástupcu učiteľov. Tak vznikli dve komory, komora riaditeľov a komora učiteľov škôl. Ako to fungovalo ? Učitelia striehli na riaditeľov, čo hovoria a naopak. Napr. bolo treba urobiť poriadok vo financiách a tak sme navrhli pravidlá delenia mzdových prostriedkov na školu a to 2/3 podľa počtu žiakova a 1/3 podľa počtu pedagógov danej školy. Potom sa hlasovalo a každá komora mala právo veta. Výhoda ? Zaviedli sme poriadok, ktorý schválila v ä č š i n a . Význam každého učiteľa išiel hore, bol spolutvorcom aj spolupáchateľom pravidiel. A poviem Vám pravdu, už sme mali na stoje aj návrh ktorejsi školy, že zrušíme tarifné triedy, ale nestihlo sa to odsúhlasiť, prví riaditelia boli dojedného všetci odvolaní! Rozdiely v odmeňovaní  o pár euro vyvolávajú v zborovni len zbytočné diskusie, tobôž si viete predstaviť ako sa cíti mladý dobrý učiteľ, plný  úspešných nápadov, ktorý dostáva na výplatu pravidelne  o  pár sto euro menej, ako jeho "vyhorený" kolega dôchodca!! Keby ste mali možnosť o tom rozhodovať, sami by ste prišli nato, že je to nemorálne.  

Snívam svoj sen,

máme v okrese uznávaného riaditeľa školskej správy, ktorý chodí na kontroly, napráva krivdy a "napomína" pohodlných riaditeľov. Záleží mu na tom, v akom prostredí učíme a podľa správania detí na chodbách hneď vie, aká klíma panuje na škole. Ja učím, mám v triede 30 žiakov (polovičku mi vozí školský autobus zo susednej dediny), mám úväzok 24 hodín, viac nechcem, mám 10 hodín na opravy a 6 na prípravy. Všetci na škole máme rovnaký plat po 1500 v hrubom, včítane riaditeľa, ktorý nám sľúbil odmeny po 1000 €, ak deti našej školy v medzinárodnom meraní Pisa obstoja lepšie, ako je priemer OECD. Radosť žiť!

Okrem toho cez prázdniny nám školská správa platí týždňový poznávací zájazd. Všetci sme sa prihlásili, veď je to v pracovnom čase. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.


Už ste čítali?